KAKO
ORGANIZIRATI VLASTITO UČENJE ???
(1)
Imati stalno mjesto za rad (olakšava početak
učenja)
(2)
Smanjiti mogućnost pada koncentracije (gledanje kroz prozor,
radio...)
(3)
Više puta ponoviti građu
(4)
Građu valja činiti što smislenijom (u građi uočiti
pravilo)
(5)
Učenje uz
samoispitivanje
smanjuje vrijeme učenja (aktivno učenje)
(6)
Učenje treba rasporediti u vremenu (napraviti plan)
(7)
Sličnu građu treba grupirati, odvojiti bitne od nebitnih
informacija -
začarani
krug: što bolje razlikujemo bitno od nebitnog
bolje pohranjujemo informacije, a onda te efikasno
pohranjene informacije olakšavaju novo učenje.
(8)
Gradivo treba prenaučiti: usvojenu građu još 2-3 puta
pročitati i preslušati se, tada je građa vrlo otporna na
zaboravljanje.
STIL
UČENJA– raznolikost je naša snaga, svaki čovjek ima svoj
stil
učenja i svaki čovjek ima neke
jake snage (svatko je
na neki način potencijalno
darovit)
(znanje
nije rezultat učiteljeva poučavanja, znanje je rezultat
samostalnog učenja - kako primate informacije, kako
organizirate i obrađujete informacije...)
PREPREKE K
BOLJEM I KVALITETNIJEM UČENJU:
I. Škola
nije laka, pa kako onda učenje može biti zabavno ?
II. Ja
to neću moći učiniti.
III. Učenje
je težak posao – najbolje da se prikrijem i vidim što će se
dogoditi.
IV. Pravilno
procijeniti svoju sadašnju stvarnost, izbaciti negativnosti
i krenuti k boljem i efikasnijem učenju.
DESET KORAKA PREMA BOLJEM I KVALITETNIJEM
UČENJU:
1.
Svi koji su uspješni imaju
san i rezultate postižu
djelujući
2. Usudite
se sanjati ! (Vaša najveća imovina prilikom učenja jest
pozitivan stav.)
3. Odredite
cilj
4. Pitajte
! (u rječniku osobe koja uči najbolja riječ od sedam
slova)
Samo Je Nepostavljeno Pitanje Glupo Pitanje.
5. Pravilno
čitati (prije čitanja i učenja zapitajte se: Zašto ja ovo
čitam ? Što iz
toga želim dobiti ? Koje ću nove informacije
htjeti naučiti ? )
6. Najbolje
učite čineći !
7. Istaknite
ključne riječi
8. Vježbajte,
vježbajte, vježbajte
9.
Redovno ponavljajte i pravite pregled
10. Zabavljajte
se, igrajte igre, ispitujte sami sebe, poučavajte druge...
NOVI
KLJUČEVI ZA BUDUĆNOST SU
DOBRO
RAZVIJENI UM, STRAST ZA
UČENJEM I
SPOSOBNOST UPORABE ZNANJA.
KAKO
TROŠIM
VRIJEME |
KAKO
KORISTIM
VRIJEME |
|
želim sve
odjedanput |
|
radim korak po
korak,
nadopunjujem rad |
prekidam kod
svakog neuspjeha |
|
uporan sam,
ustrajan, izdržljiv |
radim na ''mah'',
prema situaciji |
|
planiram rad,
određujem prioritete |
brzo odustajem jer
ne vidim
pomak na bolje |
|
za promjene na
bolje trebam vremena, strpljiv sam |
dugo spavam |
|
rano odlazim u
krevet i
rano ustajem |
dan organiziram
prema
TV - programu |
|
gledam određene
emisije,
a ne sve što se
nudi |
igranje računalnih
igara bez vremenskog ograničenja |
|
planiram
(ograničavam) vrijeme
za igre na
računalu |
rad na problemima
bez prioriteta |
|
planiram i
postavljam prioritete |
sve stvari su
jednako važne |
|
najprije obavljam
važne stvari |
dugo radim bez
velikog učinka
(još nisam naučio
učiti) |
|
radim mudrije
umjesto napornije i duže, naučio sam učiti |
rad bez plana i
rokova |
|
postavljam si
rokove |
ugađam samome sebi
(TV, sanjarenje, bijeg od stvarnosti) |
|
optimalno koristim
svoje vrijeme za rad i odmor |
slušam, ali ne
čujem -
razmišljam o
drugim stvarima |
|
aktivno slušam,
pratim,
zapisujem bitno,
ne prekidam,
odgovaram na
pitanja |
|
|
ŠTO JE TRENUTNA
NAJBOLJA ISKORIŠTENOST MOG VREMENA ? |
Slušanje
je važno jer: (1)
pokazujete ljudima da cijenite njihovo iskustvo i ono što
govore, (2) potiče ljude da govore iskreno i
slobodno, (3) pomaže vam da razmislite u
slučaju neslaganja.
'' Razlika između uspješnih
i neuspješnih ljudi je
u jednoj rečenici:
«Nisam imao vremena.» ''

UČITELJ |
UČENIK |
|
Moj posao je ... |
Tvoj posao je ... |
Ä
poučavati
Ä
odgovarati na pitanja
Ä
objasniti različite putove
Ä
dolaziti na vrijeme
Ä
prilagođavati gradivo
Ä
voditi razred
Ä
podržavati pravila
Ä
brinuti
|
Ţ
učiti
&
?
Ë
ű
Ţ
pitati, ako ne razumiješ
A
Ţ
biti
ustrajan
?
☺
Ţ
upozoriti me kada
idem prebrzo
A
Ţ
slijediti pravila
%
Ţ
slušati mene i druge
O_
|
|
Moj posao nije ... |
Tvoj posao nije ... |
Ř
ugrožavati
Ř
raditi tvoj posao
Ř
zataškavati |
v
raditi
moj posao
v
odlučivati umjesto drugih
v
disciplinirati druge |
☺ Ovo je način kako
ćete od mene
dobiti što želite ... |
L Ovo kod
mene ne
uspijeva ... |
˛
pristojno zamolite
˛
pitajte me
˛
podignite ruku
˛
budite ljubazni
˛
govorite jasno
˛
uporabite logiku
˛
recite mi što vam treba
|
ü
plakanje
ü
kukanje
ü
prepiranje
ü
''Svi
to rade.''
|
Zašto
voljeti školu? |
Normalno je da se veseliš velikom pa i malim
odmorima, praznicima, štrajkovima profesora
i ostalim razlozima za eskiviranje nastave.
No duboko u sebi znaš da školu ipak voliš... |
|
Nitko
normalan ne voli školu, kažeš. Istina. Obaveze, učenja,
stres, slušanje mnogih stvari koje te zapravo ne zanimaju, a
nedovoljna posveta pažnje onome za što si zaista zagrijan...
Svi smo u školi i znamo taj osjećaj. No ako se malo bolje
zapitaš i prestaneš muljati barem samog sebe, ispod osjećaja
negodovanja krije se i nešto malo
ljubavi.
Tko se tuče, taj se voli, a tvoj prezir spram škole
istodobno je podvučen sa sviješću da su ti školski dani
zapravo
bogomdani dijelovi mladosti.
Znamo da duboko u
sebi voliš školu, a ako malo bolje razmisliš, to znaš i ti.
Evo nekoliko
temeljnih razloga zbog kojih je to jednostavno tako...
PODLOGA ZA BUDUĆNOST
U školi, kao što će
ti svi prvo reći, nešto stvarno možeš i naučiti. Ozbiljno,
prije nego odmahneš rukom – jesi li se kada zapitao čemu sve
to? Sustav možda i nije najidealniji i normalno je da se
kroz pukotine provuku najveći zgubidani te postanu
milijarderi bez ikakve škole, ali katkad je od novca važnija
pamet.
Uostalom, rijetki
su to slučajevi – ljudi bez škole danas uglavnom oplakuju
svoje razuzdane mladenačke dane pa umjesto da rade pristojni
posao i nose nešto u glavi, čitav život sveo im se na
fizikalije na skeli ili ustajanje u četiri ujutro i
cjelodnevni lobotomični rad na traci.
Ukratko, ako ti se
i čini da u školi nemaš što za naučiti, vjeruj da nije tako,
a to ćeš shvatiti tek u godinama što slijede, kada će ti
znanje iz škole biti i više nego od koristi. Iako ono to već
i sada je...
CURE I PRIJATELJI
Tvoj društveni
život u školi je daleko bogatiji od onog kojeg bi imao kod
kuće, prikovan za TV i playstation, a i daleko zanimljiviji.
Pravi ljudi, ne oni s ekrana, najrazličitiji tipovi ljudi,
svi su oko tebe, svaki dan. Iz te mase ti izabireš sebi
najbliskije i formiraš svoj krug prijatelja, koje bez škole
kao posrednika možda nikada ne bi upoznao.
Uostalom, gdje bi
se nagledao toliko lijepih djevojaka / dečki ?
Za razliku od cura
koje prolaze ulicama, curama na školskim hodnicima barem
možeš lakše prići i započeti odnos koji može varirati od
običnog prijateljstva pa do tko zna čega ;o) Uostalom,
prijateljice njezinih prijateljica po istim će tim
hodnicima, zajedničkim sjedaljkama u zahodu ili druženjima u
dvorištu lakše pripremiti teren za tvoj upad, nego što bi to
učinile izvan škole...
KORIŠTENJE VREMENA
Hajde, razmisli
malo – što bi radio da ne ideš u školu?
Dosada
zna biti jako gadna stvar, a ako ti sada možda jako dobro i
zvuči ne raditi ništa, sjediti pred kompjuterom i
televizorom po cijeli dan, duboko u sebi znaš da bi, da
živiš tako svaki dan, na kraju definitivno poludio.
Čovjeku trebaju
obaveze i okupirani um, a škola ti daje ne samo prije
potreban osjećaj odgovornosti već i radne navike koje će ti
svakako zatrebati.
Uostalom, kako bi
ikada uživao u praznicima da su praznici svaki dan?
Poslovice,
izreke, citati za učenike...
''Imanje
vrijedi, znanje vrijedi više, ako propadne imanje, ostaje
znanje.'' (latinska)
''Nitko na svijetu nije jači od čovjeka koji
zna.'' (japanska)
''Ono što čovjek nauči, voda ne može odnijeti
niti vatra spaliti. '' (čečenska)
''Znanje je blago koje svog vlasnika svugdje
prati.'' (kineska)
''Tko je završio učenje, završio je i
rasti.'' (ruska)
''Raditi, a ne misliti, isto je što i pucati,
a ne nišaniti.'' (hrvatska)
''Što mudrija glava, to lakše leđima.''
(ruska)
''Znanje je moć.'' (Francis Bacon)
''Ne učimo za školu nego za sebe''
''Kad ima volje
ima i načina.'' (
Gorge Bernard
Shaw )
''Majka je
obrazovni sustav u jednoj riječi.'' (
Napoleon Bonaparte
)
''Ne učimo za školu nego za sebe.''
''Bolje je znati o mnogim stvarima ponešto,
nego mnogo samo o jednoj stvari.''
''Korijeni učenja su gorki, ali plodovi su
slatki.'' (
Aristotel )
Vrhusnko postignuće = vjera u samog sebe +
predani rad
Uspjeh na bilo
kojem životnom polju uvelike ovisi o tri čimbenika: (1)
koliko dobro znate što ustvari želite postići, (2) koliko
jako to uistinu želite postići, (3) koliko snažno vjerujete
u vlastitu sposobnost dostizanja nekog cilja.
''Čovjek ne bi u
potpunosti uživao u ljepoti i bogatstvu svog znanja kad u
njegovu stjecanju ne bi trebalo prevladati neke poteškoće.
Osvajanje vrhunaca ne bi bilo ni upola lijepo kad na tom
putu ne bi trebalo prijeći mračne doline.'' (Hellen
Keller)
'' I učiti treba naučiti.'' (Vjekoslav
Miličić)
''Osnovno je kako učiti, a na koliko učiti.''
(Vjekoslav
Miličić)

''Znati više
da bi se moglo više i da bi se bilo više.''
(Chardin)
Četiri tipa učenja: učiti znati (učiti
učiti), učiti činiti, učiti živjeti zajedno, učiti biti.
Bitne karakterisitke učenja značajne za
ličnost:
pojedinac postaje
sve više onakav kakav bi želio biti,
potpunije shvaća
sebe i svoje osjećaje,
počinje sebe
drukčije gledati,
na konstruktivan način
mijenja sebe,
postaje
samopouzdaniji i sve više se sam usmjeruje,
sve više prihvaća
druge,
za sebe bira
ostvarive ciljeve,
ponaša se
zrelije,
fleksibilniji je
u opažanjima,
postaje
otvoreniji za događaje.
'' Prednosti ponavljanja kod učenja su
goleme. Što više zadržite od tekućeg znanja, to ćete više
znanja moći još primati i baratati njime. Kad učite, sve
veća količina znanja omogućit će vam da lakše savladate novo
znanje, tako da će se svaka nova informacija uklopiti u vaš
već postojeći spremnik znanja o nečemu. Proces je sličan
metaforičnoj grudi snijega, pri čemu gruda snijega postaje
većom čim se više kotrlja pa se ona počinje kotrljati čak i
pod utjecajem vlastite inercije. To će poboljšati vaše
samopouzdanje, poboljšati vaš rad i život.''
''Što čujem –
zaboravim.
Što vidim –
zapamtim.
Što učinim –
razumijem i znam.''
''Najveća nada svake zemlje leži u
primjerenu školovanju mladosti.''
(Erazmo)
''Netko je
očito dobar rukotvorac, trgovac, vojnik i poslovan čovjek,
ako je po sebi i bez obzira na svoj poseban poziv dobar,
odmjeren, po svojemu staležu prosvijećen čovjek i građanin.
Daje li mu školska nastava ono što je za to potrebno, on
stječe osobitu sposobnost svojeg poziva, nakon toga vrlo
lako zadržava slobodu, kao što to često biva u životu,
da se iz
jednoga uvjeri u drugo. ''
(Wilhelm von
Humboldt)
'' Ako ne razmišljaš o budućnosti, ne
možeš ju ni imati.'' (John
Galsworthy)
"Neki
ljudi vide stvari kao što jesu i pitaju se: Zašto ?
Ja snivam o
stvarima koje nisu nikada postojale i kažem: Zašto ne ?"
(J.F.K.)
"Pobjeđuju oni koji misle da to mogu."
(R.W Emerso)
Frka zbog učenja? Polako...
Znaš da si
kampajac i već unaprijed se vidiš u situaciji kako panično
okušavaš ispraviti ocjene na kraju polugodišta? Ispravljanje
ocjena, znamo iz iskustva noćna je mora, a kako se ono kaže
- bolje je spriječiti nego liječiti! Da ti olakšamo...
Kao prvo - za svoje ocjene uglavnom ste krivi
sami, a kao drugo - imamo rješenje!
Lijepo je sanjariti o dobivanju dobrih ocjena
'na lijepe oči', no jedino realno rješenje je - učenje.
Ta mrska riječ ipak ti može, uz pokoji trik i pametan plan,
postati barem podnošljiva. Panika ne pomaže, štoviše, ona je
najveći neprijatelj koncentracije. Oboružanost
samopouzdanjem znači korak bliže uspjehu, a pokušat ćemo ti
pomoći s nekoliko trikova i prizora mogućih situacija
učenja:
1. U ULOZI ŽRTVE
Rijetki su genijalci koji lijevom nogom
svladavaju gradivo, ležerno skupljaju petice i pritom imaju
dovoljno vremena za zabavu. Ako si sretnik u čijoj blizini
živi takvo nadnaravno biće, evo idealne situacije: uloga
žrtve kojoj treba pomoć odlično će ti pristajati pa požuri
rezervirati instrukcije kod razrednog genijalca ili
genijalke.
Ako je to božansko biće još i dobar komad, vrijeme štrebanja
postat će gotovo poželjno iskustvo ;o) .
Oprez: Kombinacija s razrednim genijalcem
trebala bi biti dobitna, osim ako se ne počneš ponašati kao
tele koje ne skida pogled s poželjnog instruktora i uopće ne
slušaš poduku.
2. NA RUBU
SOLIDARNOSTI
Ako nemaš sreću da te
podučava genijalac, svejedno odaberi nekog s kime ćeš učiti
u paru, makar se radilo o jadniku koji dijeli tvoju sudbinu
loših ocjena. Svakih sat ili dva načinite kratku stanku. Dok
učite - mislite samo na gradivo, kad se opuštate -
zaboravite kratke rokove i cijelu frku, tračajte škvadru,
pojedite sladoled.
Kad mislite da ste naučili dio gradiva, organizirajte debatu
– tako ćete na zabavniji način provjeriti jeste li gradivo
savladali s razumijevanjem. Postavljajte tricky pitanja,
pokušajte sve ispričati jednostavno, svojim riječima –
većina profača će to više cijeniti nego naštrebane fraze ;)
3. U NADMOĆNOJ
ULOZI
Ako si, pak, ti ta rijetka
zvjerka koja nema problema s organizacijom i planom učenja,
a još manje s ocjenama, ima li bolje prilike da uloviš
dobrog komada nego ponuditi poduku kad je svima frka? Sad
možeš birati koga ćeš podučavati, čak i ako inače nisi komad
za kojeg se svi otimaju. A da ne govorimo o razdoblju pred
kraj polugodišta ili školske godine kada tvoje 'dionice' na
školskom tržištu opasno rastu. Iskoristi svojih pet minuta!
Oprez: Pretjerana izbirljivost mogla bi rezultirati
izostankom kandidata za poduku!
Nekoliko trikova
(ili još malo 'soljenja pameti'... )
Ako si baš u situaciji da
moraš učiti solo ili si tip koji se ne može koncentrirati u
društvu, bit će ti lakše učiti uključiš li kreativni dio
svoje glavice:
* Gotovo svi uče u staroj, ružnoj trenirci, u sumornoj
atmosferi. Pusti svjetlo u sobu, obuci se tako da se osjećaš
ugodno i privlačno.
* Nabavi markere živih boja za označavanje važnog gradiva, u
pozadini neka svira opuštajuća glazba koja ne odvlači
pozornost. Ako si izrazito kreativna osoba i važan ti je
vizualni dojam, fun linerima ili na koji drugi način ukrasi
plastične omote knjiga. Ugodan okoliš i ušminkane bilježnice
odagnat će sumornu atmosferu, motivirat će te na rad i
pomoći ti da dulje izdržiš.
* Ponavljanje na glas pomaže pri boljem pamćenju. Zamisli da
te gleda i sluša netko tko ti se sviđa pa se namjesti u što
ugodniju pozu i potrudi zvučati samouvjereno.
Da je škola lakša, bila bi uvreda!
Ako stalno kukaš kako je škola teška i kako bi bio sretniji
da je lakša, zamisli ovu situaciju: uđe nastavnik iz
matematike, na ploču napiše 2 x 2= i da ti tri sata da
riješiš taj zadatak. Kako bi se osjećao? Prvo bi ti bilo
smiješno, no zamisli da je profesor vrlo ozbiljan! Nakon
nekog vremena osjećao bi se glupo! Htio bi neki izazov!
Kada stvari postanu prelagane, počnemo se dosađivati i
odlazimo u potragu za novim izazovom!
Samo lijenčine
misle da je put do uspjeha ravan...
Dapače, put do uspjeha ima vrlo krivudavu
liniju, sastoji se od svakodnevnih uspona i padova. Kao kad
se penješ na planinu, ideš malo gore, malo dolje, malo
okolnim putem jer je manje strmo, ali malo-pomalo
napreduješ. Najvažnije je ne odustajati od cilja, koji se
ponekad pri dnu planine niti ne vidi.
Lijenčine lako odustaju, čim se malo poskliznu prema dolje.
Imaš li neki cilj, ne odustaj nego prihvati načelo napretka
i malo-pomalo osvoji vrh!
Just do it!
Što više sjediš i razglabaš 'zašto nešto ne učiniti', to
manje vremena provodiš čineći to! Tako je! Poskoči na noge
lagašne i kreni! Svejedno je hoćeš li početi najtežim
korakom ili najlakšim.
Razglabaš li o tome kako ne bi trenirao atletiku jer
zahtijeva rano ustajanje ili ne bi išao na tulum jer ti
stari nije dao auto ili bi odustao od upisa na kazališnu
akademiju jer bi morao snimiti neki videorad - digni se i
kreni!
Netko raste kao jablan, a netko kao bambus
Nikad se nemoj uspoređivati s drugima, nego
uvijek samo sa sobom i svojim napretkom. Uspoređivanje s
drugima potkopat će ti samopouzdanje jer se obično
uspoređujemo na svoju štetu. Ne zaboravi da svatko ima svoj
tempo i smjer razvoja. Nekome brkovi počnu rasti već u
šestom osnovne, a nekome ni u osamnaestoj. Netko raste kao
jablan - čim ga posadiš, vine se u nebesa, a netko raste kao
bambus - prve četiri godine ne pokazuje nikakve znakove
rasta, a onda u petoj izraste 30 metara!!!
Sreća koju tražimo
izmiče nam, sreća koju pružamo vraća nam se
(John
M. Templeton)
Ponekad se
dogodi da se jako trudiš, daješ sve od sebe, a ipak ne
ostvaruješ ono što želiš. Događa se da usprkos trudu budeš
'nagrađen' podsmijehom ili kritikom. Posebno je teško ako
gubiš na ljubavnom polju, daješ sve od sebe, ali ne shvaćaš
da to nije ono što se traži. Ipak, kada se trudiš, osjećaš
se bolje. I to će prava osoba vidjeti. Uskoro ćeš ti postati
onaj (ona) koji se traži.
Izazov je ono što
život čini uzbudljivim
Kada si bio mali izazov je bio naučiti vezati
uzice na cipelama. Otada se redaju novi izazovi: naučiti
voziti bicikl, naučiti plivati, naučiti pisati, prijeći novu
razinu na kompjuterskim igricama, poljubiti curu (dečka)…
Kada bi stvari bile prelagane, bilo nam u životu dosadno.
Zamisli da ti netko u sedamnaestoj godini zada složiti
toranj od kockica u vremenu od 2 sata? Umro bi od dosade, a
zadatak bi shvatio kao neslanu šalu ili uvredu. Zato, ako ti
se danas nešto učini posebno teškim, ne kukaj! Shvati to kao
izazov.